Vivente.reismee.nl

Cascais

Zo, daar zijn we dan eindelijk weer. Het viel niet mee om internet te krijgen. Maar we zitten nu weer in een grotere plaats en is het lukt weer.
Na Muros zijn we door gezeild naar Baiona (Spanje). Zoals bij ons hoort weer niet zonder horten of stoten. Daar konden we het anker uit gooien maar dat was het. We kregen het touw van onze Dinky (bijbootje) in onze schroef en onze ankerlier had het helemaal begeven. Dus anker uit, we konden hem niet meer inhalen, we konden onze motor niet meer starten omdat het touw van de Dinky in de schroef zat, ja en dan, hopelijk pakt het anker in één keer. Onze buurman, een Amerikaan (Peter) heeft onze Dinky weer opgepikt die dreef ergens in de baai. Patrick het water in om te proberen het touw weer uit de schroef te krijgen. Onze andere buurman een NL. (Bram) heeft ons verder geholpen het touw verder uit de schroef te krijgen vanaf zijn Dinky. Gelukkig dat was gelukt. We hebben een borrel gehaald bij onze NL. buren van de Tarpan (Bram en Anja, ontzettende aardige mensen waar we veel van kunnen leren, hebben al aardig wat wereldzeil ervaring) om even wat bij te komen en dat hadden we nodig.
Nu nog opzoek naar een nieuwe ankerlier. We dachten dat het een probleem zou worden omdat onderdelen in Spanje toch al moeizaam ging. Maar tot onze verbazing toen we de volgende dag in de Marina winkel kwamen hadden ze daar warempel een Lewmar ankerlier zelfde als we hadden maar dan de nieuwere versie en ja wat doe je dan, laten repareren en over 2 maanden toch een nieuwe moeten kopen? Dus we hebben hem maar gekocht, want we moeten straks nog heel wat ankeren. Maar aan boord bleek dat we een Engelse inch maat ketting hadden dus de volgende dag ook nog een nieuwe ankerketting gekocht. Ik zei al, straks als we terug zijn is de boot helemaal compleet.
Bram en Anja van de Tarpan hadden ons aan boord uitgenodigd voor een bbq lekker garnalen en voor Patrick hamburgers. Alleen Patrick was niet fit en na 2 kopjes thee en wat melba toast is hij terug gegaan naar de Vivente. Ik heb heerlijk gegeten en ben daarna netjes naar de Vivente gebracht. Patrick is 2 dagen ziek geweest.
Daarna zijn we door gegaan naar Povoa de Varzim (Portugal), ja ik zeg niet gezeild want er was geen wind. Iedereen in deze haven wacht nu op goede wind naar het zuiden.
Vandaag kwam Ineke van de Bress naar me toe met twee vragen. Of we boeken hadden die we wilden ruilen. Nou hebben we net allebei het boek uit 'Alleen op zee', maar die hadden van MaRos gekregen dus die willen we niet kwijt dus dat hadden we niet. De andere vraag was of ik haar haren wilde knippen, dat heb ik dus gedaan en 's middags hebben we er (op de Bess) een borrel gehaald, ook ontzettende aardige mensen. Ja, zo kom je de dagen wel door. Goh wat een stress.
We hebben een nacht door gevaren om naar Sao Martinho do Porto te varen. We hadden een mooie wind mooi schuin achterin, maar wel een rot golfslag, we lagen ontzettend te rollen. Het werd dus weer tijd om 's nachts de vissen te voeren. De volgende ochtend net voor zonsopgang hebben we weer een drietal dolfijnen naast de boot gehad. We liggen in een hele mooie baai, samen met een Frans stel. Verder ligt er niemand, lekker rustig. Nou ja rustig. We liggen niet echt rustig voor anker, we liggen enorm te rollen. Komt denk ik door die kleine ingang waar al dat water door heen moet. Na 3 dagen weer tijd om verder te trekken. Onderweg hebben we een haai gezien, tenmiste wij denken dat het een haai is. Hij had een vin op de rug en zijn staart ook rechtop en zwom aan de oppervlakte, net als bij Jaws. Hij was zo'n 2 meter lang. Het was zeker geen dolfijn of een walvis. Dat is ook één van de leuke dingen van het varen op zee. Je speurt het water af of je ook wat ziet zwemmen of drijven.
Op naar Cascais, daar liggen we nu. Weer een mooi stekkie waar we voor anker kunnen liggen. Volgens Patrick vind ik alle nieuwe plekjes ontzettend mooi, dat is ook zo. We liggen hier een stuk rustiger, dus 's nachts weer lekker slapen. Vanavond weer heerlijk de Cobb (BBQ) aan gehad. Dat is zo'n praktisch ding, je zet het gewoon op het dek, want het wordt aan de buitenkant niet heet. Je kunt er echt van alles mee, zelfs brood bakken. Moeten we nog wel een keer uitproberen (dat brood bakken). Patrick gebruikt hem nu op dit moment als voetenverwarmer, hij staat nl. lekker na te gloeien in de kuip op de grond. We liggen vlak voor Lisabon, dus we gaan morgen ochternd vroeg met de trein naar Lisabon. Ja s'middags is het gewoon te warm om een stad in te gaan, dan gaan we lekker naar het strand.We hebben het enorm naar ons zin dat kun je wel zien op de foto's.

miranda

Hoi Patrick en Judith,

Wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen! Op het werk hadden we het er net over gehad dat we al even niets van jullie gehoord hadden (Saskia Boermeester kwam buurten).

Lekker weer hebben jullie, en niet klagen dat het te warm is hoor, het wordt hier vandaag maar 15°C met regen, ik heb de 3/4 broek aan maar het is afzien. Brrr.

Geniet ervan en maak maar weer leuke foto's!

Groetjes Miranda

Corine, Michel en Lalo

Ah, Portugal, lekker hoor! Cascais moet idd leuke plaats zijn.

Vroegen ons idd al af waar jullie ongeveer zouden zijn. Lastig wanneer je internet het niet doet!

Nou, zal binnenkort eens even wat foto's van jullie neefje mailen! Groetjes!

leonie

tja ik heb eens even gekeken en ik zie idd dat jullie het erg zwaar hebben!! Hebben jullie niet een of andere plaatselijke visser die kan vertellen wat voor vis je op de foto hebt? Ben wel benieuwd. Ach JWas klonk wel goe. Heb je niet even geroepen of hij zijn kop boven water stak als je hem riep? haha. Geniet er lekker van.
Oh juud, wil je nog even lachen. Ben me vorige week kapot geschrokken. kwam jurgen zijn kamer in 's ochtends en toen zat er een duif op de verwarming! Had een nestje gemaakt in het weekend... tja als ze geen boompjes meer hebben ;)
Hoop snel weer een neiuw verhaal te lezen.
x

Joke

Hoi Patrick en Judith, Tjonge wat een lang verhaal weer. Misschien is het wel leuk als jullie terug zijn om alle reisverhalen te bundelen in een boek. Vast heel succesvol. Leuke foto's hebben jullie op de site gezet. Jullie zijn zo wel bruin genoeg hoor. Zo kan die wel weer. Patrick, ik zou maar oppassen met afkoelen in het water; Straks komt die haai nog een keer weer langszwemmen.
Geniet veel samen!!!!

Groetjes,
Joke

Martine

Hallo Judith en Patrick.
Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit. Ik kan wel zien dat jullie het erg naar het zin hebben. Maar al dat geborrel wordt dat niet te veel voor jullie of kunnen jullie het nog wel aan?:) Geniet er maar mooi van, want waar ik nu ben, wordt je ook niet vrolijk van. Veel vaar en kijk plezier.

Gr Martine

Aline

Heej Judith en Patrick..

Wat een geweldige foto's.... wij worden hier jaloers op!!! Geniet er lekker van samen..

Die haai is trouwens wel een eng verhaal, doen jullie voorzichtig!? ;)

Groetjes Aline

"Mariste"

Hee lui, goed gedaan!!! Cascais is zo'n beetje het Wassenaar van Portugal. Ik heb daar een jaar gewoond in een grijs verleden. Geniet van het geweldige Portugal. Lissabon is fantastisch!! Ga ook even langs het casino in Estoril. Erruugg gezellig. pas op met het eten van Couzido, kan ik jullie echt afraden, tenzij je van gebakken varkensoren houdt natuurlijk. Lidia en ik worden intussen behoorlijk jaloers op jullie reis en genieten erg van de verhalen.
Wij gaan straks ook weer aan boord in Lelystad. Lekker hoor, 14 graden en regenachtig.....

Geniet van het leven en het land waar jullie zijn, het is zeeer de moeite waard.

By the way, van de week heb ik de roddel gehoord dat ik door de werkplaats collega's van Patrick "het rare mannetje" wordt genoemd. Vind ik wel een mooi compliment. Wordt dus tijd dat ik voor hen ook maar eens passende bijnamen ga bedenken! Wordt vervolgd.

Veel groeten, Lidia en Tom.

edwin en aukje

hey lampekap leuk verhaal en zo te horen en lezen hoef je je niet te vervelen aan boord en gaat het wel ongeveer zo als ik had verwacht bij jullie aan boord.
bij skips gaat t goed en ja we missen je rot geintjes wel . hoop nog meer van dit soort leuke verhalen te lezen van jullie en zal jullie zeker blijven volgen in het avontuur . veel plezier samen groetjes van ons. ps patrick touw in de schroef soepkip haha .

Sjaak en Regina

Dat is een maanvis ....
Gugh..

Wietse en Wilma

Schitterende foto's! Graag in 't vervolg een kleine samenvatting toevoegen, mocht het weer een lang verhaal worden.....
Wat een kopje thee al niet kan doen.
Oh ja, was het Jaws 1, 2 of 3?
Groeten uit een herfstig Dalfsen.

henk

lisabon is een mooie stad ben ik ook geweest .
wy lagen daar met de marine .
wy zyn toen met de trein naar estoriel geweest
hebben daar op het strand gelegen en over nacht
smorgens wedden we wakker op het strand met
een zwervers hond tussen ons in helemaal onder de
vlooien.geniet maar lekker op julie reis
de groeten

Bartelo

Dag luite, ik zie dat Portugal is bereikt maar hoor tegelijkertijd ook dat het `zeilmeisje` sprongen vooruit maakt op haar boot. En dat jullie een beetje aan het `klungelen` zijn? Kijk van R. dan help ik je een keer uit de brand met die keerkoppeling en wat lees ik nu in jullie verhaal er zat een touw vast in de schroef. Ja, en de vorige keer dan .... Vindt `ie het ook nog gek dat de boel naar de bliksem gaat. Gelukkig mankeert je niks aan de handen dus je hebt je wel weer gered, al dan niet met of zonder buurman! Nou het is goed te lezen dat jullie er nog steeds van genieten en leren. Doet maar kalmpies an en die haai heh, droom maar lekker verder! Hoi

michel,corine en delano

Hallo pat en jud.

even een berichtje van ons.
We zitten nu in belgie voor een mid week en gaan zometeen naar oma.
jullie krijgen zo nog wat foto's over de mail.
Morgen lekker sjoppen in maastricht.
Straks lekker zwemmen(kijken hoe delano het vind).
Nou kort maar krachtig.
Gr. van ons alle drie.

Tot later

Anne Marijke

Hoi Judith en Patrick, wat een leuke verhalen en mooie foto's. Zo zie je nog eens wat! Geniet van de reis, maar dat doen jullie wel zo te lezen. Groetjes Anne Marijke

Fred en Wil Kelder

Hoi Patrick en Judith,
Wat een prachtige verhalen,het is dus echt genieten !
Wij vliegen dinsdag 28/10 naar Faro om vervolgens 2 weken in Portugal rond te reizen. Liggen jullie dan nog ergens in Portugal ? Kunnen wij mischien samen een wijntje drinken, lijkt ons leuk.
Laat maar even horen, gr. Fred en Wil Kelder

Gerrit en Ciel

Blijf maar goed speuren in het water naar vis. Misschien komt er ook nog wel een keer een gebakken vis of gerookte paling langs. Scheelt al weer, dan hoef je de BBQ ook niet meer aan te steken. Patrick, heb je deze trouwens al niet te veel aan staan gezien je postuur op de foto's?

Bueno campana, Gerrit en Ciel

Harma

Hoi Judith en Patrick

Wat hebben jullie al veel meegemaakt in zo,n korte tijd. Ik heb erg genoten van jullie prachtige verhalen.
Kijk goed uit met al die grote vissen rondom jullie boot.Geniet lekker verder.Groeten HArma

Rik en Suzan

Super om weer wat van jullie te lezen, we hebben nu internet thuis dus kunnen volledig op de hoogte blijven!!
Wij zitten hier prima samen en kijken er nu al naar uit om met jullie de BBQ hier aan te steken!
Dikke kus vanuit Dalfsen!

Wil

oepps , wij komen op 28/9 aan in Faro.

Wij komen graag jullie kant op: het is hier nu echt herfstweer brrrr...
ons mob nr. 06 10130022
gr. Fred en Wil

de boskabouters

Hee Patrick en Judith,
We hebben eindelijk jullie site ontdekt!
Geweldig mooi om alle foto's te zien. (en bijbehorende verhalen)
Zo te zien hebben jullie veel schik.
Houen zo!
Hier in Dalfsen alles oke, mag wel een tikkie warmer.
Nou, heel veel plezier en een zonnige reis toegewenst.
Groetjes, Arno, Shakira en Luuk

gerrie

Hoi Judith en Patrick,

Wat een prachtige avontuurlijke verhalen, we genieten volop.
Portugal is nog net geen Bounty-eiland maar het witte zand komt al inzicht!!het uitzicht is geweldig.

Geniet ervan!

Groetjes,