Vivente.reismee.nl

Wind

Op een nacht waaide het behoorlijk bij Culatra (Algarve). Er was ook een Engelse zeilboot gaan driften (was van zijn anker geslagen) Alle schepen waren aan het toeteren en daar werden wij ook wakker van. Wij ook de toeter gepakt want de boot dreef onze kant op. Maar er bleek niemand aan boord te zijn. Ik moest van Patrick de ankerklauw eraf halen en wat ankerketting inhalen. Patrick had de motor gestart en is wat naar voren/opzij gevaren. Het Engelse zeilschip ging nu vlak langs ons heen. Weer meer ankerketting gegeven en de ankerklauw er weer op. Zo dat scheelde een haar. Dit gebeurde allemaal rond 6.00 uur. Het had geen zin om met de dinghy naar de Engelse boot te varen, je zou zelf verongelukken, zo veel wind en golven stond er. Niemand ondernam daarom ook iets.
Helaas was onze dinghy ’s ochtends ook foetsie .

Dan liggen we te wachten op de volgende storm. Orkaan Leslie trekt naar de Spaanse en Portugese vaste land. We houden de wind op dit moment goed in de gaten en wachten op goede wind richting de Canarische eilanden. We hadden Leslie al gezien op Windy (weer-/wind app.) Maar nu komt hij deze kant op. Van verschillende mensen krijgen we bericht.

Weer hebben we geluk, Orkaan Leslie komt niet bij Culatra. Wel hadden we echt hele harde wind, kort maar krachtig.

Ja dan begint de tijd toch wel een beetje te dringen. Onze tickets naar NL zijn geboekt voor 1 november . We willen natuurlijk goede wind naar de Canarische eilanden maar helaas valt dat nog niet mee. Elke dag de wind bekijken. Het ziet er niet echt heel gunstig uit maar besluiten dan toch maar op zaterdag 20 oktober het anker op te halen en de zeilen te hijsen. Eerst mochten we nog wat water tanken bij de Alcatraz, Tom en Karine. Echt super! Nog even langs de Ocean Breeze, Ad en Anja gevaren om gedag te zeggen en daar gaan we. Wat hebben we een geweldige tijd gehad op Culatra. Het is niet leuk om weer afscheid te moeten nemen.

Ook wel weer lekker hoor om los te zijn. Canarische eilanden, here we come!
Dag 1: We hadden een heerlijke stevige oosten wind. Schuin achterin en liepen als een tierelier. We schoten de eerste dag ook goed op. Ook ’s nachts bleef het waaien dus dat ging goed. Te goed, dat kan nooit lang duren.
Dag 2: Inderdaad de wind draaide pal tegen. We moesten dus kruizen en schoten daardoor niets op. We zijn overdag zo’n beetje 10 mijl de goede kant opgevaren. Gelukkig draaide de wind ’s avonds weer de goede kant op. Niet schuin van achteren, maar nu schuin van voren. Nou ja dat maakt niet uit. We kunnen weer heerlijk zeilen en ook weer de goede kant op.
Dag 3: Rond 14.00 uur was er geen wind meer. Ja wat kun je dan doen, dan de hengel maar eens uitgooien. Ha 2 tonijnen hadden we gevangen.

Gelukkig hebben we een motor en deze heeft tot 00.00 ’s nachts gedraaid. Daarna konden we weer zeilen. Dag 4: Een lekker pittig windje windkracht 6 en nu van de andere kant schuin van voren. Maar we kunnen wel weer lekker zeilen. We hadden ook een rif in het grootzeil getrokken (rif=zeil iets kleiner maken) Oh wat lopen we weer mooi. Wel weer iets de verkeerde richting op. Dan ’s avonds rond 20.30 uur valt de wind weer helemaal weg. Misschien gelukkig maar, nu kunnen we weer de goede richting op varen. Wat komt daar dan aanvliegen. Ja hoor een heel klein vogeltje, helemaal uitgeput.
Totaal niet bang en komt gewoon naast me onder de buiskap zitten. ’s Nachts ook hier blijven slapen. Hij zat wel wat in de weg, pal bij de ingang. Wij liepen steeds heen en weer, maar het vogeltje bleef gewoon slapen. Zo rond 23.45 uur konden we weer zeilen. Dag 5: Helaas was de wind rond 05.45 weer op. Een super rustig dagje zonder wind maar wel met de zon erbij. Dat was ook wel lekker. Patrick heeft de reel (vismolen aan de reling) gemaakt.
We hadden een groep walvissen naast de boot. Nee niet pal naast de boot, maar lekker op gepaste afstand. We konden wel goed de waterfonteintjes zien die ze maakten, de walvissen zelf konden we niet goed zien. Wat drijft daar dan. Nog eens goed kijken en ja het is een schildpad. Gauw foto maken, helaas was ik net iets te laat. Niet echt goed te zien op de foto. De nacht was wel heel heftig. We hadden uit voorzorg de zeilen allemaal laten zakken. Er hing me daar toch donkere wolken en overal om ons flitste het. De onweersbuien zaten dan weer voor ons dan weer rechts naast ons, dan weer links naast ons. Pffffff, het hield maar niet op. Niet fijn.
Dag 6: vanaf 08.30 uur hebben we de zeilen weer gehesen. Hij kan weer. Deze keer staat er weer een bak wind uit Zuidoost kracht 6 met windstoten kracht 7 en veel regen.
De bezaan (zeil tweede mast) hadden we maar niet gehesen en we hadden ons stormfok op. Dat ging best wel zo en we liepen daardoor ook als een speer. Wel lekker want we komen ook vandaag aan. Rond 18.00 uur kunnen we het anker laten vallen bij Graciosa een eilandje voor Lanzarote. We hadden het nu ook wel helemaal gehad.Vanaf Culatra naar Canarisch eiland Graciosa hebben we in totaal 584 nautische mijlen gevaren.
YES, WE ZIJN ER!
Nu lekker in Nederland

Dinie

Waar in Nederland ben je? En waarom?

Hans Mombers

Een tocht vol afwisseling met een leuke bestemming! Geniet er van, groet uit Bonaire.

Margje

Wat een avontuur!maar gelukkig goed aangekomen. Geniet in Nederland!

Corrie

Overgeleverd aan de natuur beleven jullie veel avonturen zeg!
Het was leuk je weer even te spreken. ?

Ad en Anja van de ocean breeze

We hebben een geweldige tijd samen met jullie gehad
En kijken er naar uit om het nog eens over te doen
Zien elkaar weer in een paar maanden mischien
Groetjes