Vivente.reismee.nl

Oversteek BVI naar Bermuda

De eerste avond ging het al weer fout. Een scheur in het grootzeil. We kregen 's avonds echt één windvlaag uit het niets. We hadden 's nachts ontzettend veel squalls met veel wind, regenen onweer dus hadden we het grootzeil laten zakken. We hadden de scheur toen nog niet gezien. Maar 's ochtends toen we het grootzeil weer wouden hijsen zagen we de scheur pas. Om 6.00 uur waren we dus al het grootzeil aan het repareren.
We kregen ook ontzettende golven over ons heen. Ik lag heerlijk in mijn kooi te slapen en werd op een niet zo'n fijne manier gewekt, ik was opeens helemaal doorweekt. Daar stond ik voor Patrick te jammeren. Hij keek wel raar op dat ik zo doorweekt was. Had ik het luik maar goed dicht moeten doen. Oké, wat gaat de rest van de reis ons brengen.
De eerste 3 dagen hadden we vooral in de avonden en nachten ontzettend veel squalls met wind en onweer gehad. De 3e avond/nacht was het ergst. Dat was niet prettig, we hadden ons maar opgesloten in de boot. We kwamen die buien maar niet uit. Patrick ging buiten maar eens polshoogte nemen. Bleek dat de wind was gedraaid en wij dus totaal de verkeerde kant op voeren en zo ook in die bui bleven hangen. Gauw onze koers maar weer verlegt de goede kant op.
De Moonrise vanaf Puerto Rico en Seamotions vanaf de Bahama's waren ook onderweg naar Bermuda. We hadden contact via de SSB-radio. Ook hadden we zo nog steeds contact met Etienne van de La Luna en van hem kregen we elke dag het weerbericht door. Dat was erg fijn.
We hebben één dag echt fantastische wind gehad. We liepen toen ook 6 á 7 knopen. Dat schoot tenminste op. Maar daarna hebben we weinig tot geen wind gehad. De motor heeft weer overuren gedraaid.
Ook zagen we een keer zo'n 20 mtr. naast de Vivente een walvis staart die op het water sloeg. Ik zat meteen klaar met ons fototoestel in de aanslag voor als hij weer boven kwam. Maar helaas we hebben de walvis niet gezien. Wel hebben we 2 keer een groep dolfijnen naast de boot gehad, dat blijft bijzonder.
Tijdens één van mijn wachten rond 1.30 uur zag ik een groot zeeschip. Hij zou mooi voor ons langs gaan, maar hé wat doet hij nou? Hij verlegde zijn koers en kwam onze richting op. Patrick stak net zijn hoofd boven dek om te vragen hoe het ging. Gelukkig maar voor hem dat hij al wakker was want anders had ik hem wel wakker gemaakt. Ik legde de situatie uit en Patrick vond het ook vreemd en bleef buiten om te kijken wat er ging gebeuren. Het schip bleef vlak achter ons varen en we hoorden op de marifoon. Sailingvessle are you there my friend. Hij vroeg ook of wij hem konden zien. Nou dat kon niet missen hij was heel groot en lag pal achter ons. Ja, dat wij zo klein zijn. Hij zat gewoon verlegen om een praatje. Hij zelf kwam uit de Filippijnen en was opweg naar Singapore. Patrick had even met hem gekletst en daarna was hij zo weer uit het oog verdwenen.
Wat eet je zoal in zo'n weekje op de boot. Dag 1: pizza. Dag 2: tuinbonen met daar door heen rulgebakken gehakt. Dag 3: van de helft van het rulgebakken gehakt van gisteren spaghetti gemaakt. Dag 4: Kippensoep met toast tonijn uit blik, we hadden nl. nog geen vis gevangen. Dag 5: Cup á soep met crackers. Dag 6: Pannenkoeken en jawel die heb ik gebakken, ik kook normaal nooit tijdens een oversteek i.v.m. zeeziekte. Kun je nagaan hoe rustig de zee was. Dag 7: kibbelingen van Mahi Mahi, we hadden eindelijk beet. Dag 8: we kwamen 's avonds aan en hebben heerlijk op de Seamotions gegeten.
Toen we op Bermuda aankwamen kregen we een warm welkom van de Moonrise en de Seamontions.

leonie

haha fijn te horen dat jullie weer veilig zijn overgestoken. Tja jullie menu klinkt een beetje als de ziekenhuiskeuken haha, de ene dag heldere soep en de dag erna gebonden variant met herkenning van gisteren :)

tarpan

hallo hallo,
zo deze trip zit er weer op, jammer van het grootzeil. En goed hoor dat je minder zeeziek bent. Toch wat langer doorvaren :)
Wij zijn net aangekomen op Atlantic Highlands, heel dicht bij new York. Onze oversteek was maar 2 dagen. Ook een onweersbui in het begin en als toetje potdichte mist. Gelukkig een paar mijl voor de ankerplaats klaarde het op. En nu staat er zuurkool uit de oven op het menu. Doei, geniet van Bermuda en de yachties ben a

Marcel en Nynke

Heuse avonturiers... Blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Nog veel plezier en een lekker windje!

Groetjes Marcel en Nynke