Vivente.reismee.nl

Grenadines

Vanaf Barbados zijn we vertrokken richting de Grenadines. We hadden de zeilen net gehesen en toen hoorde ik me daar toch een knal. De schrik zit er nog steeds in van de 18 daagse overtocht. Deze keer was de spinakerboom de mast uit geknald, we gebruikten hem op dat moment niet eens moet je na gaan, het lummelbeslag was eruit geschoten. Patrick heeft gauw een bout opgezocht in die er voor nood in gedaan. Nou dat belooft weer wat, maar gelukkig bleef het daarbij. We hadden een pittig windje zo'n 20 knopen in de rug met hoge golven. 's Nachts trok de wind nog meer aan met nog hogere golven, we lagen dus weer ontzettend te rollen, maaaaar weer niet zeeziek geweest, goed hè. Ook weer pittige squalls met veel wind en regen over ons heen gehad. Het was dus geen rustige tocht en we hadden allebei slecht geslapen, gelukkig was het deze keer maar 1 nacht varen. Als het dan licht wordt dan maakt het uitzicht alles weer goed. We kwamen eerst langs Palm Island, een privé eiland, het doet zijn naam wel eer aan, witte zandstranden met veel palmbomen. Op naar Clifton Harbour op Union Island en het anker laten vallen, nou ja, zo eenvoudig was dat niet, ons anker wilde pas pakken na 5 pogingen. Dat was balen want die boatboys kwamen dus steeds vragen of we niet een mooring wilden, ik vroeg hoeveel dat koste, dat kost dus 50 ecd (east caribian dollar), zo'n 14 euro per nacht. Het werd wel steeds goedkoper. Ankeren is gratis, ja Hollanders hè, dus maar lekker op eigen anker gelegen. Na 3 dagen weer verder getrokken naar Mayreau, geankerd in Saline bay. In deze baai liggen nog 3 andere Nederlandse schepen. De Seaquest, tante Rietje en de Seamotions. Met hun zijn we een baai verder gevaren 'Saltwhistle bay' Dit is een nog mooiere baai dan de vorige en we liggen hier lekker beschut. Dan is het 15 januari, Patrick is jarig.(Patrickbedankt bij deze iedereenvoor alle felicitaties)Ik mocht het eigenlijk niet van hem tegen iemand zeggen, maar ja dat is natuurlijk niet zo leuk. Dus toen we 's ochtend met een stel op het strand zaten zei ik dat Patrick jarig is. Dat heeft hij geweten, er werd gezongen en hij werd het water in gedragen. 's Middags hebben we met z'n allen geborreld en daarna op het strand de cobb aan gestoken. Ze vroegen aan Pat of hij zich nu ook jarig voelt en hij zei, nee niet echt. Dat zei hij daarna ook niet weer want iedereen begon weer te zingen voor Pat. De volgende dag zijn we naar de Tobago Cays gevaren. Daar hebben ze filmopnames gemaakt van Pirates of the caribbean. We hebben er lekker gesnorkeld tussen de schildpadden, dat was best wel bijzonder. Het water is hier super helder. Het is echt ideaal na een uurtje varen zit je weer in het volgende paradijsje. De volgende dag zijn we weer verder gevaren naar het volgende eiland 'Canouan' daar hebben we het anker weer laten vallen. We zijn 's avonds met Etienne en Denise gaan eten in een local restaurant. 's Middags moesten we reserveren en zeggen wat we 's avonds willen eten. Nou ja kiezen wat we willen eten, ze hadden alleen spare ribs van het varken, de keuze was of we patat of rijst erbij willen. Wij daar rond 19.00 uur heen de spare ribs waren heerlijk maar of het van een varken was? Het was lekker goedkoop, we hebben voor 10 euro p.p. gegeten en gedronken. Weer tijd om verder te trekken. Deze keer naar Bequia. Het ankeren was alweer een probleem. De eerste nacht zijn we gaan krabben en we werden wakker naast een catamaran, we zaten er net niet tegenaan. Dus maar weer een ander ankerplekje gezocht. Maar de volgende nacht zijn we echt van het anker losgeslagen. We zijn op een haar na langs 3 schepen gegaan. Ik wil niet weten wat voor een ellende we anders hadden gehad. We hadden geluk dat Henk van Tante Rietje onze boot zag gaan. Hij over de marifoon Mickey opgeroepen wij waren nl. aan het stappen. Huib-Jan van de Seaquest heeft Patrick geholpen met opnieuw het anker uit te gooien alleen na 4 pogingen toch maar een mooring gepakt, want het anker wou zich niet ingraven. Wat wel weer een voordeel was, we konden nu niet meer gaan krabben en we hebben dus ook heerlijk geslapen. Eergisteren kwamen we de Tin Hau weer tegen, leuk om Jack toch nog weer te zien, dat hadden we niet verwacht. Vandaag zijn we doorgevaren naar St.Vincent. We blijven hier ongeveer een weekje, maar varen wel naar verschillende baaien.

leonie

zo mijn maritieme vocabulaire is ook weer bijgespijkerd haha. Klinkt allemaal weer te leuk! Lekker blijven genieten, maar volgens mij lukt dat wel :)

elsa en jaap

Beste Judith en Patrick,we genieten nog steeds van jullie reisverhalen,zijn nu zelf bezig met voorbereiding om in 2012 te vertrekken (boot kopen dit voorjaar,proefvaren ,etc.) Waarom hebben jullie Suriname geskipped? we hopen jullie bij terugkomst weer te spreken om van jullie tips te leren.We hopen dat jullie reis veilig verloopt en wensen je veel samen veel vaarplezier toe!

Rik en Suzan

Dat was weer heel leuk om te lezen, wouw wat is het overal mooi...........

X

Gerrie B

De Bounty stranden zijn nu echt in beeld inclusief de palmbomen geweldig!

De verhalen zijn prachtig, wat een avontuur!!

Succes met jullie reis en geniet ervan wij blijven jullie volgen!

Tjeerd Koopmans

Beste Patrick en Judith,

Ik heb jullie gegevens gekregen van Olav van Mans Berendsen vof, de leverancier van jullie windgenerator. Wij denken er ook over deze aan ts schaffen voor op onze Victoire 933 om te gebruiken tijdens ons rondje Engeland komende zomer (zie www.Dwaalster.info). Kun je ons wat ervaringen met deze generator mailen via info'-at-'dwaalster.info? Alvast bedankt!
Leuke site met mooie verhalen trouwens. Roept weer vele herinneringen op (ik was opstapper van St. Maarten naar de Azoren op de Zee van Tijd die in 2007/2008 Rondje Atlantic heeft gemaakt).
Veel zeilplezier verder!

Vriendelijke groeten,
Tjeerd Koopmans

henk

mooi he die tropische eilanden en lekker he die rottie
maak er wat moois van en geniet van de verschillende
cultuuren groetjes henkie

bram anja

hoi juutje en petje
gatver de getver weer problemen met je anker. Zet er maar een ander op. Nog steeds in het paradijs?
Wij liggen nu voor anker op de suriname rivier, gister en vandaag gezeild tussen de groene bomen en de vogels, gaaf hoor.
NU gepikt internet met de wifi antenne, leuk hoor kunnen we ff bijlezen liefs b en a van de tarpan